Mobilierul si decoratiunile interioare, realizate in buna masura de catre Bernhard Ludwig, indica un spatiu rezidential (hall, cabinete de lucru, capela, "camara de aur"), tributar inovatiilor miscarilor artistice de la inceputul secolului XX.
Colectiile cuprind pictura roamneasca si europeana sec XIX-XX, mobilier de divese stiluri realizat in concordanta cu interoarele, piese de ceramica si faianta, sticlarie, ordine si decoratii, piese decorative de interior.
Intreaga atmosfera respira gustul eclectic si ideile originale ale uneia din romanticele intarziate ale vremii, cum o numea pe regina Maria istoricul american Hannah Pakula.
Holul de onoare, rafinat prin simplitate, este lambrisat cu casetoane din lemn de stejar. Remarcabil se dovedeste luminatorul impodobit cu vitralii, element de arhitectura specific artei anilor 1900.
Biroul regelui Ferdinand impune prin solemnitate. Din garnitura mobilierului in stilul neorenasterii germane, se detaseaza biroul din lemn de nuc, placat cu trei panouri sculptate care infatiseaza castelele Peles, Pelisor si Foisor. Capela integrata apartamentului reginei Maria se afla intr-un spatiu placat cu marmura de Ruschita, accesibil printr-o arcada cu coloane, aurita, ce poarta o inscriptie emblematica. Nota de reculegere confera vitraliile decorate cu antrelacuri ce filtreaza o lumina fascinanta.
Dormitorul de aur este mobilat cu piese realizate la 1909 in Atelierele de arte si meserii de la Sinaia, dupa planurile si desenele reginei. Sculptate in lemn de tei, aurite, ele poarta in decoratie antrelacul de inspiratie celtica si elementul zoomorf bizantin, interpretat in maniera Artei 1900.
Biroul reginei Maria, amplasat intr-un interior impodobit cu coloane brancovenesti si un camin specific interioarelor romanesti, cuprinde un mobilier conceput de regina. Scaunele si masa pentru corespondenta sunt decorate cu simbolurile Mariei, crinul si crucea gamata.
Camera de aur, incaperea pivot a palatului, este insolita ca decoratie. Peretii din stuc aurit poarta frunze de ciulini, motiv drag reginei intrucat era emblema orasului Nancy, capitala Art-Nouveau-lui, dar si al Scotiei, locul natal al Mariei. Mobilierul decorat cu elemente celtice si bizantine este pus in valoare si de luminatorul cu forma unei cruci celtice de pe plafon.
Castelul Pelisor detine o valoroasa colectie de arta decorativa apartinand Art-Nouveau-ului, printre care lucrari ale unor artisti ca E. Galle, fratii Daum, J. Hoffmann, L.C. Tiffany, Gurschner etc. O mentiune speciala merita manuscrisul - pergament realizat de Maria si daruit lui Ferdinand in 1906. Arta plastica o putem grupa sub genericul "Tinerimea artistica", miscare patronata de regina ce reunea artisti romani aflati la inceputul carierei. Intreaga atmosfera respira gustul eclectic si ideile originale ale uneia din romanticele intarziate ale vremii, cum o numea pe regina Maria istoricul american Hannah Pakula.
Holul de onoare, rafinat prin simplitate, este lambrisat cu casetoane din lemn de stejar. Remarcabil se dovedeste luminatorul impodobit cu vitralii, element de arhitectura specific artei anilor 1900.
Biroul regelui Ferdinand impune prin solemnitate. Din garnitura mobilierului in stilul neorenasterii germane, se detaseaza biroul din lemn de nuc, placat cu trei panouri sculptate care infatiseaza castelele Peles, Pelisor si Foisor. Capela integrata apartamentului reginei Maria se afla intr-un spatiu placat cu marmura de Ruschita, accesibil printr-o arcada cu coloane, aurita, ce poarta o inscriptie emblematica. Nota de reculegere confera vitraliile decorate cu antrelacuri ce filtreaza o lumina fascinanta.
Dormitorul de aur este mobilat cu piese realizate la 1909 in Atelierele de arte si meserii de la Sinaia, dupa planurile si desenele reginei. Sculptate in lemn de tei, aurite, ele poarta in decoratie antrelacul de inspiratie celtica si elementul zoomorf bizantin, interpretat in maniera Artei 1900.
Biroul reginei Maria, amplasat intr-un interior impodobit cu coloane brancovenesti si un camin specific interioarelor romanesti, cuprinde un mobilier conceput de regina. Scaunele si masa pentru corespondenta sunt decorate cu simbolurile Mariei, crinul si crucea gamata.
Camera de aur, incaperea pivot a palatului, este insolita ca decoratie. Peretii din stuc aurit poarta frunze de ciulini, motiv drag reginei intrucat era emblema orasului Nancy, capitala Art-Nouveau-lui, dar si al Scotiei, locul natal al Mariei. Mobilierul decorat cu elemente celtice si bizantine este pus in valoare si de luminatorul cu forma unei cruci celtice de pe plafon.
Printul Ferdinand de Hohenzollern (1865-1927)a devenit principe mostenitor al Romaniei in 1889, urmand la tron unchiului sau, regele Carol I, la moartea acestuia in 1914.
A comandat armata romana in timpul Razboiului de Intregire a neamului 1916-1919.
Ferdinand s-a casatorit in 1893 cu printesa Maria de Saxa-Coburg-Gotha (1875-1938).
Urmasii lor au fost :
- Carol al II-lea (1893-1953), rege al Romaniei intre anii 1930-1940,
- Elisabeta (1894-1956) devenita prin casatorie regina a Greciei,
- Marioara (1899-1961), casatorita cu regele Alexandru al II-lea al Iugoslaviei,
- Nicolae (1903-1977) regent al Romaniei intre anii 1927-1930,
- Ileana (1909-1991),
- Mircea (1913-1916).
Din casatoria regelui Carol al II-lea cu principesa Elena a Greciei s-a nascut regele Mihai I in 1921.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu